Stavaři chtějí bojovat s korupcí

   Stát ročně přichází kvůli korupci při veřejných zakázkách až o 100 miliard korun. Netýká se to však jen státu, ale i firem. Stavebnictví je dokonce považováno za černou díru českých veřejných zakázek.   Chystají se ale změny změny, víc než třetina velkých českých společností má jasně daná pravidla pro zaměstnance, jak se korupci vyhnout.

  První protikorupční pytle cementu už míří za svými zákazníky. Firma Holcim je v Česku první, která na své výrobky umístí symbol boje proti korupci - logo organizace Transparency International. A ta získá i korunu z každé prodané tuny. "Právě zavádíme vnitřní protikorupční opatření a hledali jsme místního partnera - Transparency International má skvělou pověst a může to být výhodné pro obě strany," říká Patrick Stapfer, generální ředitel Holcim Česko.
  Podobná opatření má jen necelých 40 procent velkých českých firem, chybí i programy na prevenci podvodů nebo možnost takzvaného whistleblowingu - tedy anonymního informování o nekalých praktikách uvnitř firmy.
"V České republice je firem s protikorupčními opatřeními míň. V zahraničí například existují země, které vysloveně požadují pro některý druh firem protikorupční opatření," tvrdí Jaroslava Ignáciková, advokátka Ambruz & Dark. "Pokud někdo chce být lídr ve stavebnictví, tak to udělat musí," tvrdí David Ondráčka, ředitel Transparency International ČR.
"Zavádění protikorupčních opatření není levná záležitost, každá firma si v této době velmi rozmyslí, kam bude investovat své prostředky," říká Monika Zahálková z Institutu členů správních orgánů.
Právě stavebnictví je považováno za černou díru českých veřejných zakázek. Image byznysu se však snaží změnit i další firmy. "S Transparency International připravujeme společný projekt, který bude určen primárně studentům vysokých škol a bude to soutěž o grant, kdo vymyslí nějaká protikorupční opatření," říká mluvčí Skanska ČR Lucie Nováková.
ČT (30.10.2012)

NEJČTENĚJŠÍ