Skláři a výrobci keramiky zvýšili tržby na 46 miliard Kč

V roce 2014
 Českým sklářům a výrobcům keramiky loni vzrostly tržby meziročně o 8,1 procenta na 45,65 miliardy korun. Ze tří čtvrtin se na tom podílel přímý vývoz s tržbami 33 miliard korun. Vyplývá to z výroční zprávy Asociace sklářského a keramického průmyslu.

foto ČTK

Největší podíl tržeb, 17,34 miliardy korun, připadá na ploché sklo. Segment zaznamenal meziroční růst tržeb o 12,2 procenta. Výrazně se na tom podílely firmy se skupiny AGC Flat Glass Czech, které loni vykázaly tržby kolem 13 miliard korun. "Vývoj oboru plochého skla v následujících letech bude ovlivňován především dalším vývojem situace ve stavebnictví ve střední Evropě a produkcí automobilového průmyslu," uvedla asociace vevýroční zprávě.
Vůbec nejvíce rostly tržby výrobcům užitkového skla, a to o 22,1 procenta na 4,92 miliardy korun. Tržby výrobců keramiky se loni zvýšily o 30 milionů korun na 4,56 miliardy korun. Ze 73 procent se na tom podílela technická a zdravotnická keramika.
  Pozitivní výsledky se odrazily i do zaměstnanosti, v oboru v loňském roce nově našlo uplatnění 1001 lidí. Celkem tak sektor na konci loňského roku zaměstnával 22.208 lidí, což bylo meziročně o 4,7 procenta více. Z toho 18.532 zpracovává sklo, zbytek spadá do segmentu porcelán a keramika.
  Vyšší tržby firem se naopak do platů zaměstnanců nepromítly, průměrná měsíční mzda zůstala loni beze změny na 25.383 korun. "Meziroční vývoj mezd dokumentuje hospodářskou situaci firem sklářského a keramického průmyslu. K růstu došlo pouze ve skupině technické a zdravotní keramiky. V ostatních výrobních oborech buď mzdy stagnovaly, nebo dokonce mírně klesaly," napsala asociace ve výroční zprávě. Nejvíce berou lidé vyrábějící a zpracovávající ploché sklo, průměrně 31.056 korun.
   Sklářský a keramický průmysl v Česku je exportně zaměřený, přímo ho proto ovlivňují změny ve světě a hlavně v EU. Tam směřuje 70 procent vývozu. "Proexportní orientace a závislost na celé řadě navazujících průmyslových odvětví, pro které dodává své výrobky, činí sklářský a keramický průmysl velmi zranitelným. Důležitý bude nejen vývoj domácí poptávky, ale i budoucí ekonomický vývoj zejména v Evropě, která je největším vývozním teritoriem českého sklářského a keramického průmyslu," uvedla asociace. Exportéři se budou muset vyrovnávat i se ztrátou trhů v oblastech s válečnými konflikty.       
   Dalším faktorem je rostoucí konkurence zemí třetího světa, zejména z Dálného východu. Podle asociace se proto obor nikdy nepotýkal s takovou nejistotou, jako v posledních letech.
   Výrobou skla a skleněných výrobků se podle asociace v ČR v polovině letošního roku zabývalo 108 firem s více než 20 zaměstnanci. Keramické a porcelánové výrobky vyrábí 19 firem a dvě firmy se specializují na keramické sanitární výrobky.
   Zdroj: www.ihned.cz(10.9.2015)

NEJČTENĚJŠÍ